Vaihdevuodet arjessa

Lantionpohjan
lihakset

Lantionpohjan lihakset ovat tahdonalaisia. Ne ovat vaikuttamassa virtsan- ja ulosteenpidätyskykyyn. Niillä on myös merkittävä rooli seksuaalisen mielihyvän kokemisessa. Yleensä lantionpohjan lihakset toimivat automaattisesti ja siksi niiden toimintaa ei välttämättä tiedosteta. Lihasten voima ja hallinta kuitenkin heikkenee elämän kuluessa, jollei niiden harjoitteluun kiinnitetä huomiota. Tahdonalaisten lihasten vahvistuminen kestää 4–10 kk.

Lantionpohjan lihakset töihin!

  • Jännitä emätintä sisäänpäin ikään kuin yrittäisit katkaista virtsasuihkua tai purista peräaukkoa ikään kuin pidättelisit ilmaa.
  • Supista lihaksia kevyesti ja pidä supistus noin 2 sekuntia. Rentouta ja toista. Nosta toistojen määrä vähitellen 30 kertaan. Edistyessäsi harjoittelussa voit lisätä supistusten kestoa ja myöhemmin voiman tuottoa. Harjoittele maaten, istuen ja seisten 4 kertaa päivässä, pidä kuitenkin 1–3 lepopäivää viikossa.
  • Harjoittele myös päivittäisten toimien kuten nauru, juoksu, voimistelu, yhteydessä.